STOWARZYSZENIE PARCINA WITA I ZAPRASZA!

startParcinagliderszkołaszybowcezasłużeni Grodźczaniemodelarstwo_grodziechistorieBędzinGrodziecluftwronabisszybowisko
Historia hangaru - od lutego 1945 roku po dzień dzisiejszy.

     27 stycznia 1945 roku wyzwolono Grodziec. W wyniku ostrzału uszkodzono pociskami północno-zachodni narożnik hangaru (mieszkanie stróża). Hangar przejęto wraz z majątkiem pozostawionym przez okupanta (w tym 5 szybowców SG-38 (jeden uszkodzony odłamkami)).
22 lipca 1945 nastąpiło uroczyste otwarcie hangaru oraz szkoły szybowcowej podległej pod WKU w Sosnowcu. W latach 1945 - 1947 prowadzono szkolenie na potrzeby Ligi Lotniczej i WKU (szkolenie wojskowe).
     27 luty 1947- Ustawa Ministerstwa Komunikacji z tego dnia kończy działanie szkoły szybowcowej w Grodźcu, jak i też wielu szkół o szczytnej, przedwojennej historii. Na jej mocy powołano dziesięć szkół tzw. "ślizgowych" i cztery tzw."żaglowe" oraz podporządkowano je Lidze Lotniczej.
     1948-1949 - Liga Lotnicza przy kopalni „Grodziec” w hangarze na Parcinie lokuje modelarnię lotniczą i świetlicę.
     Od 1950 do 1960 - obiekt jest opuszczony i niewykorzystany, a w 1960r nastąpiła adaptacja hangaru na chlewnię i oborę na potrzeby PGR Grodziec. W latach 1970 - 1976 hangar wykorzystywany był jako magazyn zbóż, a lata 1977 - 1983 to wykorzystywanie hangaru jako garażu na maszyny rolnicze. W 1983r PGR Grodziec przekazał grunty rolne i łąki wraz z hangarem skarbowi państwa.
     1989 – rozpoczęto dewastację i rozkradanie hangaru przez okoliczną ludność.
1994 – z hangaru pozostają tylko ściany (fasada zachodnia runęła).
     Lata prl-owskiej "świetności" i stanu dzisiejszego prezentują poniższe zdjęcia.

Kazimierz Rauchfleisch



STRONA ISTNIEJE OD: 07.12.2010